دکتر احمدی :ضرورت تعامل رسانه در فعالیت ها و برنامه های ورزش زنان/ همایش علمی ورزش زنان فرصت مناسبی براي بازخوانی مسائل و چالشهای ورزش ایران بود
به گزارش ورزشی منهای فوتبال دکتر سیدعبدالحمید احمدی رییس کمیسیون رسانه کمیته ملی المپیک و رییس انجمن ورزشی نویسان ایران در سخنرانی آغاز این پنل برگزاری همایش علمی ورزش زنان فرصت مناسبی براي بازخواني مسائل و چالشهای ورزش زنان در ایران بود.
وی افزود :با توجه به نقش رسانه در توسعه ورزش و اهمیت و ضرورت همراهی و تعامل رسانه در فعالیت ها و برنامه های ورزش زنان، پنل نقش و جایگاه رسانه در ورزش زنان ایران با هدف بررسی موانع، چالش ها، و ارائه راهکارها براساس مطالعات و تحقیقات علمی و پژوهشی و تجربیات میدانی توسط صاحب نظران ورزش و رسانه ارائه گرديد.
احمدی با توجه به نتايج پژوهش ها، مهم ترين مسائل و چالشهای ورزش زنان در ایران را شامل موارد زير دانست:
– محدودیتهای فرهنگی و اجتماعی و برخی نگرشهای فرهنگی كه ممکن است زنان را از شرکت در فعالیتهای ورزشی منع کند.
– عدم حمایت کافی از سوی نهادهای دولتی و خصوصی برای توسعه و تشویق زنان به فعالیتهای ورزشی.
– کمبود امکانات ورزشی و فقدان زیرساختهای ورزشی مناسب و سازگار با نیازهای زنان، شامل سالنها و زمینهای ورزشی.
– تبعیض در پرداختها و جوایز و فاصله موجود در حقوق و جوایز ورزشی بین زنان و مردان که موجب کاهش انگیزه و تمایل به شرکت در ورزش می شود.
– کم توجهی یا عدم توجه کافی رسانهها به ورزش زنان و کمبود پوشش خبری و رسانه ای از فعالیتها و موفقیتهای زنان در ورزش.
– مشکلات حقوقی و قوانین و مقررات و برخی قوانین وضع شده که مانع از توسعه و پیشرفت ورزش زنان می شود.
– نقص در آموزش های تخصصی و ضعف در تربیت مربیان حرفه ای و کمبود مربیان آگاه به نیازهای خاص ورزش زنان و ضعف برنامههای بازآموزی در جهت ارتقاء سطح دانش و مهارت مربیان.
– چالشهای روانی و اجتماعی و برخی مشکلات اجتماعی و انتظارات خانوادگی که می تواند بر تمایل زنان به شرکت در فعالیتهای ورزشی تأثیر منفی بگذارد.
– اعمال برخی محدودیت ها در تنوع رشتههای ورزشی که زنان بتوانند در آنها فعالیت کنند.
– موانع قانونی و اعمال محدودیت ها از سوی فدراسیون های بین المللی که ممکن است زنان را از شرکت در مسابقات و رویدادهای بینالمللی بازدارد یا حقوق آنها را نقض کند.
دکتر احمدی در ادامه سخنان خود در رابطه با ضعف یا عدم توجه کافی رسانهها به ورزش زنان در ایران براساس بررسي ها و مطالعات انجام شده اهم دلایل و عوامل را به شرح زیر بیان کرد:
– نگرش فرهنگی و اجتماعی برخی از رسانهها و روزنامه نگاران که ورزش زنان را چندان مهم یا جذاب نمیدانند.
– محدودیتهای رسانهای در حیطه قوانین و مقررات مربوط به رسانهها که پوشش فعالیتهای ورزشی زنان را محدود یا با چالش مواجه می کند.
– کمبود منابع و بودجه در رسانهها و نبود نیروی انسانی متخصص و زیرساخت کافی برای پوشش همه حوزههای ورزشی، و بهویژه ورزش زنان.
– تمرکز بر ورزش مردان و تمایل بیشتر رسانه ها بر توجه و انعکاس ورزش مردان بهویژه در رشتههای پرطرفدار و تجاری.
– کمبود و حضور کم رنگ و یا بی توجهی به خبرنگاران و روزنامه نگاران زن در تحریریه رسانهها که میتواند منجر به عدم توجه به مسایل و انعکاس مطلوب موفقیتهای ورزش زنان شود.
– کمبود پتانسیلهای اقتصادی و تجاری در ورزش زنان که ممکن است رسانه ها را به این نتیجه برساند که پوشش ورزش زنان جذابیت تجاری و صرفه اقتصادی کمتری دارد.
– دشواری های تبلیغاتی در انعکاس شکستها و تبلیغ پیروزی های ورزشکاران و تیمهای ورزشی زنان.
– فقدان یا ضعف شبکههای اختصاصی و نبود برنامههای رسانه ای ویژه برای پوشش ورزش زنان که باعث میشود فعالیت ها و برنامه های ورزشی این قشر از جامعه نادیده گرفته شود.
– کمبود اطلاعات و آمار و عدم وجود اطلاعات کافی و مستند درباره فعالیتهای ورزشی زنان که می تواند انعکاس و پوشش خبری را دشوارتر کند.
– اعمال سلیقه های شخصی و یا وجود برخی تهدیدها و آسیبها در فضای ورزش زنان که ممکن است مانع از ورود برخی از خبرنگاران زن به این حوزه شود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید